Výstava: Karolinum, 8.–20. 10. 2016, 10–18 h
Termín aukce: 20. 10. 2016

Martin Velíšek absolvoval v roce 1989 na VŠUP v Praze v ateliéru prof. Stanislava Libenského. Společně s Michalem Machatem, Ivanou Mašitovou a Ivanou Šrámkovou patřil do skupiny mladých umělců, kteří se začali v 80. letech 20. století věnovat malbě na skle a dali této disciplíně nový obsah. Autor své objekty pokrýval energickou malbou plnou ironických figur a provokativních námětů.

1
Velíšek Martin
o autorovi

Váza Ohnivé přátelství

Sklo rubínové, foukané, malba pestrými emaily, sign. a dat. M. Velíšek 1999, výška 35 cm (Zí)

Nabízená váza karikujícím způsobem zobrazuje indiány a bělochy kouřící kolem ohně dýmku míru, zbytek scény tvoří muchomůrky. Váza pochází ze série Kauza Karel May. V současnosti byla vybrána pro připravovanou „Retrospektivní výstavu Martina Velíška“ ve Východočeské galerii v Pardubicích, listopad 2016 – březen 2017.
Vyvolávací cena:  28 000 Kč
Odhadní cena:  50 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Ivana Šrámková studovala nejdříve Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, poté ateliér skla u prof. Stanislava Libenského na VŠUP v Praze, kde v roce 1987 absolvovala. Autorka patří k postmoderní generaci sklářů nastupující kolem roku 1990, pro kterou byl charakteristický sklon k experimentování, ironii a výraznému individuálnímu přístupu. Ivana Šrámková pracovala především technikou malby na sklo, kterou často kombinovala s foukáním a dalšími postupy. Později přešla k tavené plastice, kterou ale zbavila oficiality a monumentality. Prosté a obyčejné náměty modelovala s hravostí a vtipem, častým tématem byla stylizovaná lidská či zvířecí figura.

2
Šrámková Ivana
o autorovi

Ptačí Mikuláš

Sklo zlatý topas, tavené ve formě, dřevo, sign. a dat. Ivana Šrámková 2016, výška 18,5 cm (Zí)

Vyvolávací cena:  26 000 Kč
Odhadní cena:  40 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Ivana Šrámková studovala nejdříve Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, poté ateliér skla u prof. Stanislava Libenského na VŠUP v Praze, kde v roce 1987 absolvovala. Autorka patří k postmoderní generaci sklářů nastupující kolem roku 1990, pro kterou byl charakteristický sklon k experimentování, ironii a výraznému individuálnímu přístupu. Ivana Šrámková pracovala především technikou malby na sklo, kterou často kombinovala s foukáním a dalšími postupy. Později přešla k tavené plastice, kterou ale zbavila oficiality a monumentality. Prosté a obyčejné náměty modelovala s hravostí a vtipem, častým tématem byla stylizovaná lidská či zvířecí figura.

3
Šrámková Ivana
o autorovi

Smutný červený ptáček

Sklo růžové, tavené ve formě, kámen, kov, dřevo, sign. a dat. IS 2016, výška 12,5 cm (Zí)

Dílo pochází z ateliéru autorky.
Vyvolávací cena:  22 000 Kč
Odhadní cena:  35 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Ivana Šrámková studovala nejdříve Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, poté ateliér skla u prof. Stanislava Libenského na VŠUP v Praze, kde v roce 1987 absolvovala. Autorka patří k postmoderní generaci sklářů nastupující kolem roku 1990, pro kterou byl charakteristický sklon k experimentování, ironii a výraznému individuálnímu přístupu. Ivana Šrámková pracovala především technikou malby na sklo, kterou často kombinovala s foukáním a dalšími postupy. Později přešla k tavené plastice, kterou ale zbavila oficiality a monumentality. Prosté a obyčejné náměty modelovala s hravostí a vtipem, častým tématem byla stylizovaná lidská či zvířecí figura.

4
Šrámková Ivana
o autorovi

Papoušek zelený

Sklo zelené, tavené ve formě, kámen, sign. a dat. IS 2016, výška 19,5 cm (Zí)

Dílo pochází z ateliéru autorky.
Vyvolávací cena:  40 000 Kč
Odhadní cena:  60 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Jan Černý navštěvoval VŠUP v Praze, ateliér sochařství (prof. Mařatka) a ateliér skla (prof. Štipl). Od roku 1947 pedagogicky působil na Střední odborné škole sklářské v Železném Brodě. Svoji návrhářskou tvorbu spojil s technikou tavení skla, jíž se zabýval od 40. let 20. století. V 60. letech se stal výtvarníkem jabloneckého družstva Maják, kde realizoval podle vlastních návrhů množství skleněných reliéfů. Začal zde spolupracovat se svým žákem Jiřím Rybou, se kterým poté v 70. letech vytvářel unikátní díla – plastiky dle vlastních návrhů, zpravidla v jednom kuse. Vzniklo tak kolem sedmdesáti děl. Jejich společná tvorba, která je charakteristická sochařským přístupem s typickou expresivní stylizací a technologicky je považována za průkopnickou, je více známa v zahraničí než doma.
V 90. letech na tuto dvojici navázala celá generace sklářů.

Ryba Jiří (Stará Paka 1938)

5
Černý Jan,
Ryba Jiří
o autorovi

Ležící akt

Sklo safirínové, tavené ve formě, sign. a dat. prof. J. Černý J. Ryba, 70,24 × 12 cm (Zí)

Nabízený Ležící akt je zhotoven ze vzácného safirínového skla, které mění barvu z opakní světle hnědé do průsvitné modré v závislosti na intenzitě procházejícího světla.
Vyvolávací cena:  26 000 Kč
Odhadní cena:  40 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Stanislav Libenský, snad nejvýznamnější český sklářský výtvarník a pedagog druhé poloviny 20. století. Po studiu sklářské školy v Novém Boru a Železném Brodě absolvoval VŠUP v Praze. Po návratu na Odbornou školu sklářskou v Novém Boru v roce 1945 vedl oddělení malování a leptání skla. Vedle pedagogické činnosti se již věnoval i volné tvorbě. V tomto období vytvářel vázy jednoduchých tvarů z čirého skla zdobené leptáním a malbou transparentními emaily. Autor na nich rozehrával pestré příběhy inspirované cirkusem, tancem, Orientem nebo biblickými motivy.

6
Libenský Stanislav
o autorovi

Váza Vyhnání z ráje

Sklo čiré, trychtýřový tvar, leptem a pestrými lazurami malovaný motiv Adama a Evy vyháněných z ráje, provedl Karel Rybáček, ředitel školy v KŠ, na dně značeno číslem 185/580, kolem r. 1948, výška 15,5 cm, průměr 21,5 cm (Zí)

Vyvolávací cena:  80 000 Kč
Odhadní cena:  150 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Po studiu sklářské školy v Železném Brodě pokračoval v ateliéru prof. Štipla na VŠUP v Praze. Od 60. let 20. století působil jako sklářský výtvarník v ÚBOKu (Ústav bytové a oděvní kultury). Patřil k těm sklářům, kteří uspěli jednak jako návrháři sériově vyráběného skla a zároveň se věnovali ateliérové tvorbě. Mezi jeho slavné sériové návrhy patří hranolové barevně pojímané broušené vázy se zataveným stříbrem nebo efektní vázy zhotovené technikou sommerso. U nich se opticky uplatňovala tvarovaná dutina na květinu a špičková kvalita zabroušené skloviny. V roce 1956 začal pracovat s foukaným sklem. Ve sklárně Včelnička vznikly jeho známé foukané objekty se vpichy. Autor v nich nechával působit jemné barevné odstíny, které získává granátové sklo v závislosti na teplotě zpracování. Ve druhé polovině 80. let začal rozvíjet novou polohu tvorby. Navrhoval složité objekty lepené z částí různobarevných skel, které následně brousil a leštil. Vznikaly tak jasně definované abstraktní objekty, které však byly inspirovány přírodou.

7
Hlava Pavel
o autorovi

Civilizace

Sklo čiré, foukané se vsazenými lepenými díly, sign. a dat. 1986 P. Hlava Czechoslovakia, 35 × 75 × 22 cm (Zí)

Dílo Civilizace pochází z poloviny 80. let, kdy autor experimentoval s kombinováním dvou pro něj typických technik – foukaného skla se vpichy a barevného lepeného skla. V tomto stylu zhotovil menší sérii plastik, poté se přiklonil k broušeným a lepeným plastikám.
Vyvolávací cena:  70 000 Kč
Odhadní cena:  100 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci

Po studiu sklářské školy v Železném Brodě pokračoval v ateliéru prof. Štipla na VŠUP v Praze. Od 60. let 20. století působil jako sklářský výtvarník v ÚBOKu (Ústav bytové a oděvní kultury). Patřil k těm sklářům, kteří uspěli jednak jako návrháři sériově vyráběného skla a zároveň se věnovali ateliérové tvorbě. Mezi jeho slavné sériové návrhy patří hranolové barevně pojímané broušené vázy se zataveným stříbrem nebo efektní vázy zhotovené technikou sommerso. U nich se opticky uplatňovala tvarovaná dutina na květinu a špičková kvalita zabroušené skloviny. V roce 1956 začal pracovat s foukaným sklem. Ve sklárně Včelnička vznikly jeho známé foukané objekty se vpichy. Autor v nich nechával působit jemné barevné odstíny, které získává granátové sklo v závislosti na teplotě zpracování. Ve druhé polovině 80. let začal rozvíjet novou polohu tvorby. Navrhoval složité objekty lepené z částí různobarevných skel, které následně brousil a leštil. Vznikaly tak jasně definované abstraktní objekty, které však byly inspirovány přírodou.

8
Hlava Pavel
o autorovi

Květ

Sklo kouřové, zelené a růžové, leptané, broušené a lepené, sign. a dat. P. Hlava Czech. Rep. 95, výška 29 cm (Zí)

Dílo pochází z pozůstalosti autora.
Vyvolávací cena:  80 000 Kč
Odhadní cena:  120 000 Kč
Galerie Odkaz na aukci